Islamic Etiquette of Gatherings, Greeting and speaking


Imam al-Sadiq (a.s) said: ‘Walking through a group of sitting people is foolish; the believer must sit wherever he finds a place.” [Reference: al-Bihar, Vol. 72]

قال أبو عبد الله (ع) : لاينبغي للمؤمن أن يجلس إلاّ حيث ينتهي به الجلوس ، فإنّ تخطي أعناق الرجال سخافة . {البحار ج72}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “The Prophet used to sit mainly facing the Qiblah (Kiblah) (in the direction of Holy Mecca).” [Reference: Al-Wasa’il, from the chapter of guidelinesImam al-Sadiq (a.s) said: “The Prophet used to sit mainly facing the Qiblah (Kiblah) (in the direction of Holy Mecca).” [Reference: Al-Wasa’il, from the chapter of guidelines of companions] of companions]

عن الصادق (ع) قال : كان رسول الله (ص) أكثر ما يجلس تجاه القبلة . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “It is not permissible for a man to sit facing Qiblah with his legs drawn up and wrapped in his garment.” [Reference: al-Kafee, Vol.2]

عن أبي عبد الله (ع) قال : لايجوز للرّجل أن يحتبي مقابل الكعبة .
[ الإحتباء : هو أن يضّم الانسان ساقيه الى بطنه بثوب يجمعهما به مع ظهره .]
{الكافي ج2}

The Prophet prohibited that a man is told to give up his seat for another. About that he-s.a.w- said, “But rather, make room and sit comfortably.” It is also reported that the prophet had cursed someone who sits in the middle of a circle (of people) and prohibited that a man sits in between two people, except with their permission.

نهى النبي (ص) عن أن يقام الرجل عن مجلسه ويجلس فيه آخر . قال صلّى الله عليه وآله : ولكن تفسّحوا وتوسعّوا وروي أنّ النبي (ص) لعن من جلس وسط الحلقة ، ونهى أن يجلس الرجل بين الرجلين إلاّ بإذنهما . {البحار ج72}

It was reported that the Prophet used to sit in one of three positions: Squatting, kneeling and bending one leg and stretching the other over it. He was never seen sitting cross-legged.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

روي أن النبي (ص) كان يجلس ثلاثا” : القرفصاء وهو أن يقيم ساقيه ويستقبلها بيديه ويشدّ يده في ذراعه ، وكان يجثو على ركبتيه ، وكان يثني رجلا” واحدة ويبسط عليها الأخرى ، ولم يرَ (ص) متربعا” قط . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “Three people don’t have to start the greeting: Someone who is walking with a funeral procession, someone on his way to the mosque to perform Friday Prayer, and in the bathroom.”

عن الصادق (ع) قال : ثلاثة لايسلّمون : الماشي مع جنازة ، والماشي الى الجمعة ، وفي بيت حمام . {البحار ج73 }

The Prophet (s.a.w) said: “When any of you enters his house, let him say a greeting; this way he is causing the blessings and the angels to go down to it.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

قال رسول الله (ص) : إذا دخل أحدكم بيته فليسلّم فإنّه ينزله البركة ، وتؤنسه الملائكة . {البحار ج73}

Al-Sabaty asked Imam al-Sadiq (a.s) about the way women are supposed to salute people when they visit them. He (a.s) said: “The woman should say; ‘With you is peace’, and the men should say; ‘Peace be with you’.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

سأل الساباطيّ أبا عبد الله (ع) عن النساء كيف يسلّمن إذا دخلن على القوم ؟.. قال المرأة تقول ” عليكم السلام ” ، والرجل يقول ” السلام عليكم ” {البحار ج73}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “The young shall greet the old, the passer-by shall greet the seated and the small group shall greet the large group.” [Reference: al-Kafee, Vol.2]

عن أبي عبد الله (ع) قال : يسلّم الصغير على الكبير ، والمارّ على القاعد ، والقليل على الكثير . {الكافي ج2}

The Prophet (s.a.w) said: “The riding shall greet the walking; and if one person from the group returns the greeting, the rest don’t have to.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن رسول الله (ص) قال : ليسلّم الراكب على الماشي .. وإذا سلّم من القوم واحد أجزأ عنهم . {البحار ج73}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “Asking permission to enter is to be repeated three times. The first is to let them hear, the second is for them to take caution and the third is for them to permit entry if they wish; if they don’t, then the visitor must go back.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن أبي عبد الله (ع) قال : الإستئذان ثلاثة .. أولّهنّ يسمعون ، والثانية يحذرون ، والثالثة إن شاؤوا أذنوا ، وإن شاؤوا لم يفعلوا فيرجع المستأذن . {البحار ج73}

Imam al-Baqir (a.s) said: “When two believers hiding from each other because of a quarrel meet, they should shake hands.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن أبي جعفر ( ع) قال : ينبغي للمؤمنين إذا توارى أحدهما عن صاحبه بشجرة ثمّ التقيا .. أن يتصافحا . {البحار ج73}

Imam al-Baqir (a.s) said: “When two people shake hands, the reward of the one who holds on to the hand shake is greater than that of the one who let go.” [Reference: al-Kafee, Vol.2]

عن الباقر (ع) قال : إذا صافح الرجل صاحبه .. فالذي يلزم التصافح أعظم أجرا” من الذي يدع . {الكافي ج2}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “Shake each other’s hands for it eliminates ill will.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن أبي عبد الله (ع) قال : تصافحوا فإنها تذهب بالسخيمة .
[ السخيمة : الضغينة ، والحقد والموجدة في النفس ] {البحار ج73}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “The Messenger-s.a.w- never shook hands with anyone and withdrew his hand first.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن أبي عبد الله (ع) قال : ما صافح رسول الله (ص) رجلاً قطّ فنزع يده ..حتّى يكون هو الذي ينزع يده منه . {البحار ج73}

Imam Áli (a.s) said: “Shake hands with, and smile and show joy to your fellow Moslems when you meet them; this way your sins will be abolished before you disperse.”

قال أمير المؤمنين (ع) : إذا لقيتم إخوانكم فتصافحوا وأظهروا لهم البشاشة والبشر ، تتفرقوا وما عليكم من الأوزار قد ذهب .

Imam al-Sadiq (a.s) said: “No man’s head or hand should be kissed save that of the Messenger of Allah-s.a.w- or someone who represent him.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن أبي عبد الله (ع) قال : لايقبل رأس أحد ولايده .. إلاّ رسول الله (ص) أو من أريد به رسول الله (ص) . {البحار ج73}

Imam Áli (a.s) said: “ It is acceptable to kiss the kinsman. The brother (or the fellow Moslem) is kissed on the cheek and the
Imam is kissed between his eyes.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن أبي الحسن (ع) قال : من قبّل للرحم ذا قرابة فليس عليه شيء ، وقبلة الأخ على الخد ، وقبلة الإمام بين عينيه . {البحار ج73}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “No one must be kissed in the mouth save the wife and the young child.”
[Reference: al-Bihar, Vol. 73]

عن أبي عبد الله (ع) قال : ليس القبلة على الفم ، إلاّ للزوجة والولد الصغير . {البحار ج73}

According to Ahmad binMohammad binAbi-Baseer: “I heard Imam al-Rida -a.s- say: “Yawning is attributed to Satan and sneezing is attributed to Almighty Allah.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أحمد بن محمد بن أبي نصر قال : سمعت الرضا (ع) يقول : التثاؤب من الشيطان ، والعطسة من الله عز وجل .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

According to Salih binAbi-Hammad: “I asked Imam al-Rida -a.s- about the reason behind thanking Allah for the sneeze. He said: “ Sometimes man forgets Allah’s blessings regarding his health and the soundness of his body parts. So, Allah would command the breeze to pass through his body and get out from his nose. Then, man would thank Allah and that would be a compensation for his forgetfulness.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن صالح بن أبي حمّاد قال : سألت العالم (ع) عن العطسة وماالعلّة في حمد الله عليها ؟.. فقال : إن لله نعماء على عبده في صحة بدنه وسلامة جوارحه ، وأن العبد ينسى ذكر الله عز وجل على ذلك ، وإذا نسى أمرالله الريح فتجاز في بدنه ثمّ يخرجها من أنفه ، فيحمد الله على ذلك فيكون حمده على ذلك شكراً لما نسي .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “Thank Allah in secret if you sneeze in the toilet; and the one who sneezes is safe from dying for seven days.” [Al-Bihar, Vol.73: p.53]

عن الصادق (ع) قال : إذا عطس في الخلاء أحدكم .. فليحمد الله في نفسه ، وصاحب العطسة يأمن الموت سبعة أيام . {البحار ج 73 : ص 53}

The Prophet (s.a.w) said: “When someone is saying something and somebody sneezes, this means that he is saying the truth.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال رسول الله (ص) : إذا كان الرجل يتحدث بحديث فعطس عاطس فهو شاهد حق .
الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

The Prophet (s.a.w) said: “When someone sneezes more than three times (in a row), you must say to him, ‘may Allah cure you’ for he is ill.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال : وفي حديث آخر.. إذا زاد العاطس على ثلاثة قيل له : ” شفاك الله لأن ذلك من علّة “. {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

The Prophet (s.a.w) said: “Do not raise your heads towards the sky when you belch or spit; and belching is a blessing so praise Allah when you belch.” [Al-Bihar, Vol.73: p.53]

قال رسول الله (ص) : إذا تجشّأ أحدكم فلا يرفع جشاءه الى السماء ولا إذا بزق ، والجشاء نعمة من الله عّز وجلّ فإذا تجشأ أحدكم فليحمد الله . {البحار ج73}

Imam Áli (a.s) said: “A believer should not spit in the direction of Qibla. And if he forgetfully does that, let him ask Allah for forgiveness.” [Al-Bihar, Vol.73]

قال أمير المؤمنين (ع) : لايتفل المؤمن في القبلة ، فإن فعل ذلك ناسياً ، فليستغفر الله عزّ وجلّ منه . {البحار ج73 }

Imam Jafer al-Sadiq (a.s) said: “If you sneeze during meditating, say ‘ِِِِِAl-hamdu-lillah’ (praise be to God).” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of prayer interruption]

عن الصادق (ع) قال : إذا عطس أحدكم في الصلاة .. فليقل “الحمد لله” . {الوسائل من أبواب قواطع الصلاة}

Isaac bi0Othman asked imam al-Sadiq (a.s) saying; “What do you say about rising in honour of someone?”
He (a.s) said: “It is reprehensible except to a scholar.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن إسحاق بن عثمان قال : قلت لأبي عبد الله (ع) : من قام من مجلسه تعظيما” لرجل ؟ .. قال : مكروه إلا لرجل في الدين . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

The Prophet (s.a.w) said: “The visitor is entitled to walking with him for a little while when he comes in and when he goes out.” [Reference: al-Kafee, Vol.2]

قال رسول الله (ص) : إنّ من حقّ الداخل على أهل البيت أن يمشوا معه هنيئة .. إذا دخل وإذا خرج . {الكافي ج2}

The Prophet (s.a.w) said: “Do not refuse a hospitable reception if you are offered one, for this is what the donkey does.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال رسول الله (ص) : إذا عرض على أحدكم الكرامة فلا يردها ، فإنما يردّ الكرامة الحمار . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

According to Abdullah bin-al-Qidah, Imam Jafer al-Sadiq (a.s) said: “Two men visited Imam Ali -a.s- and he gave each one of them a cushion to sit on. One of them did, the other refused. So, Imam Áli-a.s- said: “ Sit on it for only a donkey refuses a hospitable reception!” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن عبد الله بن القداح ، عن أبي عبد الله (ع) قـال : دخل رجـلان على أمير المؤمنين (ع) .. فألقى لكل واحد منهما وسادة فقعد عليها أحدهما وأبى الآخر ، فقال أمير المؤمنين (ع) : إقعد عليها فإنه لايأبى الكرامة إلا الحمار .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

The Prophet (s.a.w) said: “Three actions ensure a wholehearted love among fellow Moslems: Meeting one another with joy, offering a comfortable place when sitting together and calling each other by the favorite name (nickname)” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال رسول الله (ص) : ثلاث يصفين ودّ المرء لأخيه المسلم : يلقاه بالبشر إذا لقيه ، ويوسعّ له في المجلس إذا جلس إليه ، ويدعوه بأحب الأسماء إليه .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Among the recommendations by the Prophet (s.a.w) to a man who asked him for advice is this: “Meet your fellow men with a happy face.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

أتى رسول الله (ص) رجل فقال : يا رسول الله أوصني ، فكان فيما أوصاه أن قال : إلق أخاك بوجه منبسط . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Among the things that were forbidden by the Prophet (s.a.w) is that a man says to another: ‘No! By your life and by so-and-so’s life’. [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

في مناهي النبي (ص) أنه نهى أن يقول الرجل للرجل : لا وحياتك وحياة فلان . {البحار ج 72 :ص13}

According to Isaac bin-Ammar, Imam al-Sadiq (a.s) said: “O Isaac! Blandish the hypocrite with your tongue, and sincerely love the believer; and if a Jew sits in your company, keep him good company.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن إسحاق بن عمار قال : قال الصادق (ع) : يا إسحاق .. صانع المنافق بلسانك واخلص ودّك للمؤمن ، فإن جالسك يهودي فأحسن مجالسته . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

The Prophet (s.a.w) prohibited flattery and said: “Hush the flatterer up!” [Reference: Makarim al-Akhlaq]

نهى النبي (ص) عن المدح ، وقال : احثوا في أفواه المداحين التراب . {مكارم الاخلاق }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “Three are among the noble deeds of this world and the hereafter: To forgive the one who wronged you, to maintain a close relation with someone who broke with you and to be gentle to someone who behaved foolishly towards you.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال أبو عبد الله (ع) ثلاث من مكارم الدنيا والآخرة : تعفو عمّن ظلمك ، وتصل من قطعك ، وتحلم إذا جهل عليك .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Baqir (a.s) said to one of his companions: “O, Salih! Follow the one who makes you cry but is a sincere advisor and do not follow the one who makes you laugh but is a deceiver; and you will be returned unto Allah and you will know.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال الإمام الباقر (ع) لأحد أصحابه : ياصالح إتبع من يبكيك وهو لك ناصح ، ولاتتبع من يضحكك وهو لك غاش ، وستردون على الله جميعا فتعلمون . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

According to ibn-Abbas, The Prophet (s.a.w) was asked who the best companion was. He said: “The one whose sight reminds you of Allah, whose speech increases your knowledge and whose actions interest you in the hereafter.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن ابن عباس قال : قيل يا رسول الله أي الجلساء خير ؟.. قال : من تذكّركم الله برؤيته ، ويزيد في علمكم منطقه ، ويرغبكم في الآخرة عمله . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ My most preferable friend is the one who reminds me (makes me aware of) of my shortcomings.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال الصادق (ع) : أحبّ إخواني إليّ من أهدى إليّ عيوبي .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

The Prophet (s.a.w) said: “Keeping these people company hardens the heart: The lowly, women and the rich.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

وقال رسول الله (ص) : ثلاثة مجالستهم تميت القلب : الجلوس مع الأنذال ، والحديث مع النساء ، والجلوس مع الأغنياء .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sajjad (a.s) used to say this to his sons: “ Sit in the company of the faithful, and the knowledgeable. If you couldn’t, then loneliness is more delightful and safer; and if you insist on sitting in people’s company, then sit in the company of the honourable, for they do not behave in an obscene manner in their gatherings.” [Reference: Al-Bihar, Vol.71, pp.196]

عن علي بن الحسين (ع) أنه كان يقول لبنيه : جالسوا أهل الدين والمعرفة ، فإن لم تقدروا عليهم فالوحدة آنس وأسلم ، فإن أبيتم إلا مجالسة الناس فجالسوا أهل المروّات ، فإنهم لايرفثون في مجالسهم . {البحار ج71 :ص196}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ When two people are together, let not two of them converse together without their companion, for that would sadden and hurt him.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أبي عبدالله (ع) قال : إذا كان القوم ثلاثة .. فلا يتناجى منهم إثنان دون صاحبهما، فإن في ذلك ما يحزنه ويؤذيه . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

The Prophet (s.a.w0 said: “He who interrupts a fellow Moslem while he is talking as if scratched his face.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال رسول الله (ص) : من عرض لأخيه المسلم المتكلم في حديثه فكأنمّا خدش وجهه . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “No believer but has a sense of humour”. “What is it?” I said. He said: “Joking.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أبي عبدالله (ع) قال : مامن مؤمن إلا وفيه دعابة ، قلت : وما الدعابة ؟ .. قال : المزاح . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ A believer’s laughter is smiling.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أبي عبد الله (ع) قال : ضحك المؤمن تبسّم .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ If you like somebody, don’t joke or argue with him.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أبي عبد الله ( ع) قال : إذا أحببت رجلا .. فلا تمازحه ولا تماره . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ Too much laughing hardens the heart.” He also said: “ Frequent laughing dissolves the faith the same way water dissolves salt.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أبي عبد الله (ع) قال : كثرة الضحك تميت القلب ، وقال : كثرة الضحك تميث الدين كما يميث الماء الملح . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ Too much laughing is indecent.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال الصادق (ع) : كثرة الضحك تذهب بماء الوجه . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ Boisterous laughing is devilish.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أبي عبد الله (ع) قال : القهقهة من الشيطان . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam Áli (a.s) said: “ Beware of (inappropriate) joking for it brings down hatred and causes resentment.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال أمير المؤمنين : إياك والمزاح فإنه يجرّ السُخيمة ويورث الضغينة ، وهو السب الأصغر . {الوسائل من احكام العشرة}

Imam al-Baqir (a.s) said: “ If you have a boisterous laugh, say this when you finish: don’t detest me O, Allah!” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن أبي جعفر (ع) قال : إذا قهقهت فقل حين تفرغ :”اللهم لاتمقتني “. {الوسائل من أبواب العشرة}

Through his father, Imam Jafer al-Sadiq (a.s) related that David (a.s) said to Solomon (a.s): “ O, my son! Beware of excessive laughing for it impoverishes (takes away the good deeds) man on doomsday.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن جعفر بن محمد ، عن أبيه أن داود (ع) قال لسليمان (ع) : يا بني إياك وكثرة الضحك .. فإن كثرة الضحك تترك الرجل فقيرا يوم القيامة . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ In the things that concern you, choose to consult with those who are God-fearing.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

قال أبو عبد الله (ع) : إستشر في أمرك الذين يخشون ربهم . {الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

According to Imam Áli (a.s), the Prophet (s.a.w) said: “ Do not seek a coward for advice for he makes things look harder for you; and do not ask a stingy for advice for he will fail you; and do not ask a greedy for advice for he will deck out fair the evil said. And let it be known to you that cowardice, stinginess and greediness are traits that have mistrust (in Allah) in common.” [Reference: Al-Wasaíl, from the book of guidelines of companionship]

عن علي (ع) قال : قال رسول الله (ص) : يا علي .. لاتشاورنّ جباناً فإنه يضيق عليك المخرج ، ولاتشاورنّ بخيلاً فإنه يقصر بك عن غايتك ، ولاتشاورن حريصا فإنه يزّين لك شرّها ، وأعلم أن الجبن والبخل والحرص غريزة يجمعها سوء الظن .{الوسائل من أبواب أحكام العشرة}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “A man with a spacious house is a happy man.” [Reference: Al-Bihar Vol.73, p.152]

عن أبي عبد الله (ع) قال : من سعادة الرجل سعة منزله . {البحار ج73:ص152}

Imam al-Sadiq (a.s) quoted the Prophet (s.a.w) as saying: “ Among the things that make a man happy is a son who looks-or is- like him, a pretty and pious wife, a comfortable vehicle and a roomy house.” [Reference: Al-Bihar Vol.73, p.149]

عن الصادق (ع) قال : قال رسول الله (ص) : إن من سعادة المرء أن يشبهه ولده ، والمرأة الجملاء ذات دين ، والمركب الهني ، والمسكن الواسع . {البحار ج73 : ص149}

The Prophet (s.a.w) said: “ Four and four: The good wife, the spacious house, the good neighbour and the graceful vehicle, fall under ‘happiness’. And the bad neighbour, the bad wife, the small house and the bad vehicle, fall under ‘hardship’.”

قال رسول الله (ص) : أربع من السعادة وأربع من الشقاوة ، فالأربع التي من السعادة : المرأة الصالحة ، والمسكن الواسع، والجار الصالح ، والمركب البهي ، والأربع التي من الشقاوة : الجار السوء ، والمرأة السوء ، والمسكن الضيق ، والمركب السوء .

Imam al-Sadiq (a.s) said: “Imam Áli -a.s-used to meditate in a house of his in which there was nothing but a bed, a sword and copy of the Koran.” [Reference: Al-Bihar Vol.76, p.161]

عن أبي عبد الله (ع) قال : كان لعلي (ع) بيت ليس فيه شيء إلا فراش وسيف ومصحف وكان يصلي فيه . {البحار ج76 :ص161 }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ Áli-a.s- built a moderate size room within his house for his meditation; and when it was night time, he would take along a boy to spend the night with him and they would meditate in it.” [Reference: Al-Bihar Vol.76, p.61]

عن أبي عبد الله (ع) قال : كان علي (ع) قد جعل بيتا في داره ليس بالصغير ولا بالكبير لصلاته ، وكان إذا كان الليل ذهب معه بصبي ليبيت معه ، فيصلي فيه . {البحارج76:ص161 }

The Prophet (s.a.w) said: “ Fill your houses with light by reciting Koran; and do not make graves out of out of them as did the Jews and the Christians; they prayed in churches and synagogues and neglected their houses. For indeed, frequent reciting of Koran in a house would increase its blessings, enrich the household and make the house shine to the inhabitants of the highest heaven as the stars do to the inhabitants of earth.” [Reference: Al-Kafee, Vol.2, p. 610]

قال النبي (ص) نوروا بيوتكم بتلاوة القرآن ، ولاتتخذوها قبورا .. كمافعلت اليهود والنصارى ، صلّوا في الكنائس والبيع وعطّلوا بيوتهم ، فإن البيت إذا كثر فيه تلاوة القرآن كثر خيره ، وأتسع أهله ، وأضاء لأهل السماء كما تضيء نجوم السماء لأهل الدنيا . {الكافي ج2 : ص610 }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “A house inside of which is a Moslem reciting Koran would appear to the inhabitants of the highest heaven as the glittering star would to the inhabitants of earth.” [Reference: Al-Kafee, Vol.2, p. 610]

عن أبي عبد الله (ع) أنه قال : إن البيت إذا كان فيه المرء المسلم يتلو القرآن يتراءاه أهل السماء كما يتراءى أهل الدنيا الكوكب الدري في السماء . {الكافي ج2 : ص610 }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “It is reprehensible (not recommendable) for a Moslem to keep a dog in his house.” [Al-Wasaíl, from the book of guidelines of treating animals]

عن أبي عبد الله (ع) : يكره أن يكون في دار الرجل المسلم .. الكلب . {الوسائل من أبواب أحكام الدواب }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ No one acquires a dog but (the reward of) his work will decrease by a carat a day.” [Al-Wasaíl, from the book of guidelines of treating animals]

عن أبي عبد الله (ع) قال : ما من أحد يتخذ كلبا إلا نقص في كل يوم من عمل صاحبه قيراط . {الوسائل من أبواب أحكام الدواب }

Imam Áli (a.s) said: “There is no good in dogs, except hunting dogs and cattle dogs.” [Al-Wasaíl, from the book of guidelines of treating animals]

عن أمير المؤمنين (ع) لاخير في الكلاب .. إلا كلب صيد ، أو كلب ماشية . {الوسائل من أبواب احكام الدواب }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ Do not retain a hunting dog inside the house unless there is a door separating it from you.” [Al-Wasaíl, from the book of guidelines of treating animals]

عن أبي عبد الله (ع) قال : لاتمسك كلب الصيد في الدار إلا أن يكون بينك وبينه باب . {الوسائل من أبواب أحكام الدواب }

The Prophet (s.a.w) said: “Dogs are weak demons. So, when you are eating and a dog is present, you could either feed it or drive it a way because dogs have evil spirits.” [Al-Wasaíl, from the book of guidelines of treating animals]

قال رسول الله (ص) : الكلاب من ضعفة الجن ، فإذا أكل أحدكم الطعام وشيء منها بين يديه فليطعمه أو ليطرده فإن لها أنفس سوء.{الوسائل من أبواب أحكام الدواب }

The Prophet (s.a.w) said: “ When you hear dogs barking or donkeys braying, then seek refuge in Allah from the accursed Satan (it s a bad omen) for they see what you can’t. Do what you are commanded to do!” [Al-Bihar, Vol.62. P.64]

قال رسول الله (ص) : إذا سمعتم نباح الكلاب ، ونهيق الحمير .. فتعوذوا بالله من الشيطان الرجيم ، فإنهم يرون ولاترون فافعلوا ما تؤمرون . {البحار ج62 ص64 }

The Prophet (s.a.w) said: “ (archangel) Gabriel came to me and said: ‘We, the company of Angels, do not go into a house that has in it a dog, a statue or a urinal.” [Al-Bihar, Vol.73, p.159]

قال رسول الله (ص) : إن جبرائيل أتاني فقال : إنا معشر الملائكة لاندخل بيتاً فيه كلب ، ولاتمثال جسد ، ولاإناء يبال فيه .{البحار ج73 :ص159 }

According to abu-Baseer: “I asked Imam al-Sadiq (a.s) about (the permissibility of having cushions and rugs with sculptured images on them? He said: “ There is no objection to having them in the house.” “Sculptured images!” I repeated. He said: “As long as they are walked over.” [Reference: Al-Kafee Vol.6, p.527]

عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله (ع) قال : سألته عن الوسادة والبساط يكون فيه التماثيل فقال : لابأس به ، يكون في البيت ، قلت : التماثيل ؟ .. فقال : كل شيء يوطأ فلا بأس به . {الكافي ج6 :ص527 }

According to Áli bin-Jafer: “I asked Imam Áli (a.s) if it is permissible to meditate in a house or a room that has a statue in it? He said: “Do not meditate in it if the statues are facing you. If there is no other way, you can cut their heads off. Otherwise, do not meditate in it.” [Reference: Al-Kafee Vol.6, p.527]

عن علي بن جعفر ، عن أبي الحسن (ع) قال : سألته عن الدار والحجرة فيها التماثيل أيصلّى فيها ؟ .. فقال : لاتصلّ فيها وفيها شيء يستقبلك إلا أن لاتجد بداً فتقطع رؤوسها وإلا فلا تصلّ فيها . {الكافي ج6 : ص527 }

According to Mohammed bin-Moslem: “I asked Imam al-Sadiq -a.s- about (whether it is permissible to keep) the statues of trees, the sun and the moon.
He said: “ There is no objection to it; as long as there is no (statues of) animals within them.” [Reference: Al-Bihar, Vol.73, p.160]

عن محمد بن مسلم قال : سألت أبا عبد الله (ع) عن تماثيل الشجر والشمس والقمر قال : لابأس مالم يكن فيه شيء من الحيوان. {البحار ج73 :ص160}

The Prophet (s.a.w) said: “ Take on poultry in your houses: they distract Satan from your young ones.” [Reference: Al-Bihar, Vol.73, p.163]

قال رسول الله (ص) : إتخذوا في بيوتكم الدواجن يتشاغل بها الشيطان عن صبيانكم .{البحار ج73 : ص163 }

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ Doves are among the prophets’ birds.” [Al-Wasaíl, from the book of guidelines of treating animals]

عن الصادق (ع) قال : الحمام في طيور الأنبياء .{الوسائل من أبواب أحكام الدواب}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ The origin of the Kabah’s Holy Mosque doves is a remainder of the doves that belonged to Ishmael son of Abraham (a.s, both) which he took on for amusement.” [Al-Wasaíl, from the book of guidelines of treating animals]

عن أبي عبد الله (ع) قال : إن أهل حمام الحرم بقية حمام كانت لاسماعيل بن إبراهيم (ع) اتخذها كان يأنس بها . {الوسائل من أبواب أحكام الدواب}

Imam al-Sadiq (a.s) said: “ Indeed! The presence of doves in a house protects inhabitants against maladies caused by demons: the foolish demons that live in the house would play with the doves and leave people alone.” [Reference Al-Wasaíl, Vol.8, p.377]

عن أبي عبد الله (ع) قال : ليس من بيت فيه حمام إلا لم يصب أهل ذلك البيت آفة من الجن .. إن سفهاء الجن يعيشون في البيت فيعبثون بالحمام ويدعون الإنسان .{الوسائل ج8 : ص377}

I (anonymous) mentioned doves at Imam al-Sadiq’s (a.s). His comment was: “Take them on in your houses for they are lovable; Prophet Noah’s -a.s- prayer affected them. Moreover, they are the most amusing things in a house.” [Reference Al-Wasaíl, Vol.8, p.378]

ذكرت الحمام عند أبي عبد الله (ع) فقال : اتخذوها في منازلكم .. فإنها محبوبة لحقتها دعوة نوح (ع) .. وهي آنس شيء في البيوت . {الوسائل ج8 : ص378}

Imam Áli (a.s) said: “ The rooster has five qualities which it shares with prophets: Liberality, contentment, knowledge of prayer hours, frequent intimate association and jealousy (of honour).” [Reference Al-Wasaíl, Vol.8, p.383]

عن أبي الحسن (ع) قال : في الديك خمس خصال من خصال الأنبياء : السخاء ، والقناعة ، والمعرفة بأوقات الصلاة ، وكثرة الطروقة ، والغيرة . {الوسائل ج8 : ص383 }

The Prophet (s.a.w) said: “ Do not curse the rooster: His crying is for waking up people for prayer.” [Reference: guidelines of prayer hours]

عن رسول الله (ص) قال : لاتسبوا الديك لأن صياحه إنما هو لأجل إيقاظ الناس للصلاة. {الوسائل من أبواب أحكام المواقيت }

Advertisements

2 Responses to “Islamic Etiquette of Gatherings, Greeting and speaking”

  1. Abass Says:

    Salam Alakium,

    These ahadith are really good, jazakum Allah kheiran for posting them. However, I found those below be contradictory.

    “Imam al-Sadiq (a.s) said: “Shake each other’s hands for it eliminates ill will.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]

    Imam al-Sadiq (a.s) said: “The Messenger-s.a.w- never shook hands with anyone and withdrew his hand first.” [Reference: al-Bihar, Vol. 73]”

    Wasaalam

  2. moralsandethics Says:

    Walaykum Salam Br. Abbas,

    I dont find any contradiction on both the above traditions.

    First one encourages for shaking the hand other one recommends to shake with a humbleness & should never withdraw the hands very fast (As quoted Holy prophet [s.a.w] never withdrew the hands first whenever he shook the hands with others).

    MoralsandEthics


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: